Lesverloop
Alle leerlingen zitten in een kring. Er wordt een doosje doorgegeven met daarin verschillende kaartjes met een tekening op. Het Belgische volkslied wordt opgezet. Zolang het lied speelt, geven de kinderen de doos door. Wanneer de muziek stopt, neemt de leerling bij wie de doos is, een kaartje eruit. We bespreken kort wat hier op afgebeeld staat en welk beeld zij voor ogen hebben. Daarna worden er via powerpoint bijhorende foto's getoond zodat de kinderen concrete voorbeelden te zien krijgen uit ons land. We maken ook telkens de vergelijking met Zuid-Afrika!
Onderwerpen die tijdens deze les behandeld worden:
Reflectie
De kinderen waren allemaal enorm enthousiast om nieuwe dingen bij te leren. Ik leerde hen ook enkele Nederlandse woordjes, bijvoorbeeld: oma, opa, trein, metro, ... Het leuke was dat zij mij ook enkele woorden in het Xhosa hebben aangeleerd! Zo betekent Umakhulu: oma en Usisi: zus. Ik moet wat oefenen op de uitspraak, maar ik ven vastberaden om hun taal gaandeweg mee te leren! Het was een heel fijn gevoel om van elkaar dingen te kunnen leren en de kinderen waren super fier dat zij ook eens de leerkracht konden zijn! Deze wisselwerking ga ik in de volgende lessen ook zeker aan bod laten komen!
Alle leerlingen zitten in een kring. Er wordt een doosje doorgegeven met daarin verschillende kaartjes met een tekening op. Het Belgische volkslied wordt opgezet. Zolang het lied speelt, geven de kinderen de doos door. Wanneer de muziek stopt, neemt de leerling bij wie de doos is, een kaartje eruit. We bespreken kort wat hier op afgebeeld staat en welk beeld zij voor ogen hebben. Daarna worden er via powerpoint bijhorende foto's getoond zodat de kinderen concrete voorbeelden te zien krijgen uit ons land. We maken ook telkens de vergelijking met Zuid-Afrika!
Onderwerpen die tijdens deze les behandeld worden:
- Ons huis
- Onze familie
- Onze school
- Onze huisdieren
- Het geld
- Het vervoer
- De Belgische vlag
- Het weer
- De ligging
Reflectie
De kinderen waren allemaal enorm enthousiast om nieuwe dingen bij te leren. Ik leerde hen ook enkele Nederlandse woordjes, bijvoorbeeld: oma, opa, trein, metro, ... Het leuke was dat zij mij ook enkele woorden in het Xhosa hebben aangeleerd! Zo betekent Umakhulu: oma en Usisi: zus. Ik moet wat oefenen op de uitspraak, maar ik ven vastberaden om hun taal gaandeweg mee te leren! Het was een heel fijn gevoel om van elkaar dingen te kunnen leren en de kinderen waren super fier dat zij ook eens de leerkracht konden zijn! Deze wisselwerking ga ik in de volgende lessen ook zeker aan bod laten komen!
Reacties
Een reactie posten