Les 2: monumenten

Lesverloop
De leerlingen worden in zes groepen verdeeld. Elk groepje heeft puzzelstukken gekregen, waarmee ze een bepaald monument kunnen vormen. Deze les maken de leerlingen kennis met het Atomium, Manneke Pis en Jeanneke Pis. Er wordt eerst kort klassikaal besproken wat een monument is en welke monumenten ze kennen hier in Zuid-Afrika.
In de powerpoint komen er daarna uitgebreid foto's aan bod van de drie monumenten en krijgen ze een korte uitleg. De Nederlandse benaming van het monument wordt ook aangeleerd.
Om de les in schoonheid af te sluiten, krijgt elke leerling een afbeelding van Manneke Pis. Ze ontwerpen en tekenen zelf kleertjes voor het standbeeld!

Reflectie
Het maken van de puzzelstukken was een heel motiverende instap, de leerlingen waren enorm nieuwsgierig naar de foto die tevoorschijn zou komen. Ook het aanleren van de Nederlandse benaming vonden ze super leuk! Voor de rest van de dag hebben de leerlingen nog lopen vertellen over "Manneke Pis". Iedereen heeft ook zijn eigen ontwerp mee naar huis genomen, zodat familieleden hun werkjes konden bekijken. Wel vonden ze het heel zielig voor Jeanneke Pis dat zij geen kleren krijgt. Ik heb dus moeten beloven om nog eens afbeeldingen van Jeanneke Pis mee te brengen ook, zodat ze haar ook kleertjes kunnen geven!











Reacties