Lesverloop
De leerlingen krijgen binnen het thema "Mijn lichaam" enkele woorden aangeleerd. Deze woorden hebben ze nodig om op het einde van de les het liedje "hoofd, schouder, knie en teen" te kunnen zingen. Deze vier woorden worden hen dan ook aangeleerd. We starten met het woord hoofd. De leerlingen duiden hun hoofd en we herhalen klassikaal enkele keren het woord. Daarna zeggen enkele leerlingen dit ook apart. Dan komt het woord "schouder" erbij. Dit wordt op dezelfde wijze aangebracht, waarna beide woorden samen herhaald worden. Deze werkwijze wordt gehanteerd tot ze de vier woorden van het refrein kennen.
Tijdens een volgende activiteit krijgen de leerlingen via een powerpoint enkele foto's te zien van de aangeleerde lichaamsdelen. Ze geven bij elke foto het bijhorende woord. Hier kan wat gespeeld worden met de volgorde en het tempo. Bij een volgende opdracht zegt de leerkracht de lichaamsdelen en duiden de leerlingen het juiste deel bij zichzelf aan.
Tot slot wordt het volledige lied klassikaal aangeleerd en gezongen met de bijhorende bewegingen. Omdat het aanleren van de strofe teveel nieuwe woordenschat in één keer is, wordt deze gezongen door de leerkracht. De leerlingen voeren wel de bijhorende bewegingen uit!
Reflectie
De leerlingen zijn altijd enorm enthousiast als ze Nederlandse woordjes kunnen leren. De Engelse versie van het lied kennen ze reeds, waardoor ze geprikkeld waren om ook de Nederlandstalige versie te leren. Het was heel belangrijk om alles stap voor stap aan te brengen en elke keer opnieuw te herhalen. Ik heb de les ook zo ingepland dat we in twee groepen konden werken. Miss Annie kwam vandaag om met de kinderen te lezen. Zij nam groep 1 mee, ik startte met groep 2 en daarna werden de groepen omgewisseld. Dit zorgde ervoor dat het aanleren van het lied vrij vlot verliep!
Reacties
Een reactie posten