Er zit weer een week op, tijd dus voor een kort overzicht van de voorbije dagen!
Hoekenwerk!
Ball skills!
Elke maandag hebben mijn leerlingen ball skills -dit zou moeten vallen onder wat wij kennen als lichamelijke opvoeding. De vrijwilligers Hanna en Leo dompelen de kinderen les na les echter alleen maar onder in hockey. Ze hebben ook nooit een lerarenopleiding gevolgd, dus ergens kan je ze het niet kwalijk nemen dat ze niet goed weten wat doen. Deze maandag waren Hanna en Leo niet op school, waardoor ik samen met Jolien een les in elkaar gestoken heb. Ook wij zijn niet opgeleid tot leerkrachten L.O., maar we besloten al snel om de hockey even te laten voor wat hij is. In de plaats
daarvan zijn we op zoek gegaan naar enkele spelletjes waarmee we de kinderen eens goed konden laten lopen! Dit is wat we uiteindelijk gespeeld hebben:
- Opwarming: tikkertje stopcontact
- Estafetteloop:Elke groep had een leeg blad met hokjes op. Eén voor één liepen ze naar een kegel waar ook een blad met hokjes lag, maar ingevuld deze keer. Ze moesten dus onthouden wat er in een bepaald hokje werd afgebeeld, teruglopen en op hun eigen blad in het juiste hokje de afbeelding/letter/patroon overtekenen.
- Tussen vuur en vlam:Leerlingen staan in een kring. Een kind loopt langs de buitenkant van de kring met een lapje stof. Wanneer hij/zij tussen 2 leerlingen gaat staan, lopen die van elkaar weg de kring rond. Diegene die als eerste het lapje stof kan nemen, wint!
- Afsluiter: Tik tak boem:Leerlingen zitten in een kring en geven een bal (= de bom) door. In het midden zit iemand die tik, tak zegt. Wanneer er "boem" wordt gezegd, valt het kind bij wie de bal op dat moment is, af. Kinderen die zijn afgevallen, liggen neer met hun benen gestrekt, zodat er over de benen gelopen kan worden bij het doorgeven van de bal.
Reflectie?
Jolien en ik hebben na elke uitleg ook telkens voorgedaan wat de leerlingen moesten doen bij de opdrachten. Zo wisten ze wat er van hen verwacht werd. We hebben ook bewust gekozen om de les te eindigen met een spel waarbij kinderen afvallen, om zo rustig te kunnen eindigen. In de klas zelf merken we vaak dat groepswerken nog moeilijk zijn. Daarom hebben we tijdens de estafetteloop ingezet op "samenwerken". Bij sommige groepjes verliep dit heel vlot, bij andere merk je dat het samenhorigheidsgevoel toch nog wat moet groeien!
Jolien en ik hebben na elke uitleg ook telkens voorgedaan wat de leerlingen moesten doen bij de opdrachten. Zo wisten ze wat er van hen verwacht werd. We hebben ook bewust gekozen om de les te eindigen met een spel waarbij kinderen afvallen, om zo rustig te kunnen eindigen. In de klas zelf merken we vaak dat groepswerken nog moeilijk zijn. Daarom hebben we tijdens de estafetteloop ingezet op "samenwerken". Bij sommige groepjes verliep dit heel vlot, bij andere merk je dat het samenhorigheidsgevoel toch nog wat moet groeien!
Hoekenwerk!
Deze werkvorm is zo goed als onbekend voor de leerkrachten en werd bijgevolg dus nog nooit uitgeprobeerd in de klas. Ik heb dus voorgesteld om enkele hoeken uit te werken a.d.h.v. de leerstof die de kinderen deze week moesten zien.
- Hoek 1: herhaling van patronen door te stempelen met verf
- Hoek 2: phonics game met woordkaarten en letters
- Hoek 3: memory + en - tot 5
- Hoek 4: vervolg van een verhaal voorspellen a.d.h.v. een afbeelding + tekenen
Reflectie?
De leerlingen mochten hun groepjes niet zelf kiezen, ik had op voorhand een lijstje gemaakt wie in welke groep ingedeeld zou worden. Een groepje bestond uit zowel sterke leerlingen, als iets minder sterke leerlingen. Ik heb aan Miss P het belang uitgelegd dat kinderen ook van elkaar moeten kunnen leren en ze vond dit zeker het proberen waard. De kinderen zijn niet gewoon om aan elkaar eerst uitleg te vragen, alvorens naar ons te komen. In samenspraak met Miss P hebben we besloten om af en toe eens een hoekenwerk te organiseren, zodat de kinderen dit kunnen leren. Ook het samenwerken wordt hiermee bevorderd! Van de principal, miss Ellen, kreeg ik geen toestemming om de banken in hoekjes te zetten. De banken horen volgens haar allemaal mooi op rijtjes te staan, want zo hoort dat nu eenmaal te zijn volgens haar. Omdat Miss P wel volledig mee was met het concept rond "hoekenwerk", kreeg ik die toestemming van haar wel, gelukkig! De kinderen hebben er duidelijk van genoten! Enkele van hun werkjes hangen ook in de klas omhoog ondertussen!
Bewegen, bewegen, bewegen!
Jolien en ik voeren een project uit rond "beweging op school". Hiervoor komt binnenkort meer informatie onder het tabblad "Project: beweging". We testen regelmatig tussen de lessen al wat bewegingstussendoortjes uit, maar een ander onderdeel van dat project is ook om beweging ook zoveel mogelijk in de lessen te integreren. De leerlingen moesten de dagen van de week en de maanden van het jaar herhalen. Meestal gebeurt dit door enkele vragen tijdens de morning ring. Ik heb gevraagd of ik iets mocht uitproberen waarbij de leerlingen op een speelse manier deze leerinhouden herhalen.
Buiten hingen er papieren omhoog met daarop de dagen van de week geschreven, de maanden van het jaar, 7 dagen, 24 uur, 365 dagen etc. De kinderen verzamelen telkens rondom mij en ik stel hun een vraag. Ze lopen daarna zo snel als ze kunnen naar het juiste antwoord!
Reflectie?
Wat ik heel straf vond, is dat de kinderen geen rekening hielden met waar klasgenootjes naartoe liepen. Ze liepen naar het blad dat volgens hen het juiste antwoord was! Ik heb dit spel ook in twee groepen gespeeld. Terwijl Miss Annie las met de ene helft, speelde ik het spel buiten met de andere helft. Miss P vond het een heel leuk initiatief en wil graag dat ik dit spel nog eens speel, ook met andere leerinhouden in verwerkt!
Wekelijkse activiteiten!
- Uiteraard doe ik doorheen de week nog steeds in samenspraak met Miss P aan differentiatie binnen wiskunde en taal. Deze week stond vooral in het teken van de nieuwe -ad woorden die ze hebben geleerd.
- Zoals ik in een vorig bericht reeds vermeld heb, zit term 1 er bijna op en worden er testen afgenomen bij de leerlingen. Ook deze week heb ik de mondelinge testen voor mijn rekening genomen en riep ik één voor één de leerlingen bij mij.
- Positief belonen begint hier stilaan een vast begrip te worden bij de leerkrachten! Er worden veel minder minnen gegeven dan
aan het begin van onze stage. Ik ben zo blij hiermee! Elke morgen doen de kinderen Neuronet, dat is een soort online programma waarmee ze bewegingsoefeningen doen. Ik stelde Miss P voor om elke keer de Neuronetter van de dag te kiezen - telkens een jongen en een meisje - en die even in de
bloemetjes te zetten! We zouden 2 kroontjes omhoog hangen aan de muur, waaronder dan telkens de foto's van de kinderen komen. Hierdoor worden ook de andere leerlingen dan weer extra gemotiveerd om hun best te doen. Miss P was hier onmiddellijk voor te vinden en deed zelfs een extra voorstel: de Neuronetters van de dag krijgen telkens een +5 en een gouden sticker! - Op donderdagavond was er een sponsormeeting en ook dan waren Jolien en ik op school te vinden! Ondertussen bestaat het lokaal van Grade 4 exact één jaar. Om dit project te kunnen financieren, is onze directie samen met enkele vrijwilligers toen een week in de townships gaan leven. Om alle sponsors te bedanken, werd er een heuse receptie gehouden waarbij enkele gastsprekers waren uitgenodigd. Ook werden de plannen voor de komende jaren onthuld, nl. klaslokalen t.e.m. grade 7! De reden achter dit initiatief is dat leerlingen na de lagere school vaal aan lager wal geraken, omdat "hogh schools" te duur zijn. Heatherbank wil dit probleem graag proberen opvangen door onderwijs tot grade 7 binnen dezelfde school aan te bieden. Wij kijken alvast vol enthousiasme uit naar het vervolgverhaal van deze school!
Zo, jullie zijn weer volledig up to date!
Tot blogs!
Reacties
Een reactie posten