Week 27/03 - 03/03

Hallo iedereen!
Het zijn enkele drukke weken geweest op Heatherbank! Ik weet dat ik jullie even heb laten wachten op een overzichtje van week 3, waarvoor mijn excuses!

Term 1 zit er bijna op en dat betekent dat de leerlingen worden ondergedompeld in toetsen, toetsen en nog eens toetsen. Er is zowel een schriftelijk als een mondeling gedeelte. Ik heb deze week de mondelinge testen afgenomen. Terwijl Miss P les gaf, nam ik de kinderen één voor één uit de klas om hun kennis te testen bij wiskunde of taal. Ik vond het zeer verrijkend om de mondelinge testen te kunnen afnemen. Ik heb nu nog een beter overzicht op wat de kinderen al heel goed kunnen en waar ze nog een beetje hulp bij nodig hebben. Langs de andere kant was het ook wat jammer dat de differentiatie die ik normaal aanbied, wat wegviel door de toetsen. Ik heb Miss P ook een remediëringsplan voorgesteld. De kinderen maken sowieso elke vrijdag hun wekelijkse toetsjes van spelling en wiskunde, maar er wordt nooit verder geremedieerd. Omdat ik de leerlingen toch graag nauw wil opvolgen met het tweede semester in aantocht, vond ik het een goed plan om de resultaten van de mondelinge en schriftelijke testen naast elkaar te leggen. Op basis daarvan heb ik dan nieuwe differentiatiegroepen opgesteld, zodat we gericht aan de slag kunnen gaan!
Omdat deze week en ook volgende week nog volledig in het teken van deze testen staan, leek dit me ook het ideale moment om wat bewegingstussendoortjes uit te testen. Het woog enorm zwaar op de leerlingen om zich zo lang te moeten concentreren. Ze waren dus enorm opgelucht als ze tussendoor wat energie kwijt konden! 




Op vrijdag was mijn leerkracht niet aanwezig op school. Ze had een weekendje naar Stellenbosch gepland om haar zus te gaan bezoeken, die juist verhuisd is. Jolien en ik zagen onze kans dus mooi om aan co-teaching te doen en eens goed te gaan differentiëren! We hebben die dag de leerlingen actief aan het werk gezet en telkens in twee groepen gewerkt. De samenwerking met Jolien verloopt hier heel vlot, we willen graag dezelfde dingen bereiken bij onze kinderen en we hebben dezelfde visie op de werking binnen de klas. 

In de klas hebben we whiteboards gevonden. Die hebben we de kinderen laten gebruiken tijdens een wiskunde les rond + en - tot 4. Jolien heeft de zwakke groep bij zich genomen met concreet materiaal. We vertelden ze telkens een rekenverhaaltje, schreven de bijhorende som aan bord en het antwoord kwam daarna op hun whiteboard. Ze waren zo fier wanneer ze hun bordje in de lucht konden steken! Bij het aanleren van de letter G hebben we ze ook terug in groepjes mee naar buiten genomen om ze de letter te laten leggen. Verder hebben we de hele dag door de leerlingen beloond met complimentjes en +5'en. De leerlingen genieten zo hard van het krijgen van complimentjes. Het is goud waard om de glimlach op hun gezichtjes te zien!






Reacties