Talentenspel

Lesverloop
Als start van de les hebben we eerst kort besproken wat volgens hen een talent is, wie al eens van talenten gehoord heeft en wat we ermee kunnen doen. Na de bespreking volgde enkele activiteiten. De eerste activiteit draaide rond stellingen waarbij de leerlingen moesten aangeven of ze akkoord zijn of niet. Na elke stelling werden dan de antwoorden besproken. Dit spel dient als voorbereiding op het reflecteren over de eigen talenten. In deze activiteit krijgen ze verschillende talenten a.d.h.v. stellingen voorgeschoteld en moeten ze aangeven of dit voor hen al dan niet van toepassing is. Bij een volgende activiteit werd er een kringspel georganiseerd. Hierbij had ik een bal vast en stelde ik enkele vragen. Ik smeet de bal naar een leerling en die gaf dan antwoord. Bijvoorbeeld; ik ben goed in.../ik ben minder goed in..../mijn talent is.... De bal wordt telkens van leerling naar leerling doorgegeven zodat iedereen aan bod kwam. Deze les was dus een eerste kennismaking rond het concept "talenten". 

Reflectie
Door het stellingenspel als eerste activiteit te doen en hierbij een heleboel soorten talenten aan te reiken, kregen de leerlingen een beter zicht op wat een talent allemaal kan zijn. Voor mijn kinderen uit de eerste graad is dit namelijk nog een vrij abstract begrip. Ze konden wel allemaal vrij vlot iets opnoemen waar ze goed in zijn en enkele talenten van zichzelf geven! 


Reacties